BOHEMIA INSTITUT odborné kurzy-rekvalifikace Manažerské kurzy - management Obsah studijních modulů - přehled studijní náplně
For foreign studies abroad

Zaměstnanecké benefity - Unišek, Sodexho PASS, BENEFIT PLUS
Sledujte nás také na sociální síti Facebook
Sledujte   BOHEMIA INSTITUT také na sociální síti Facebook!

Základní studijní blok

1. Právo pro manažerskou praxi

  • obchodní právo: obchodní zákoník, typy podnikatelů, obchodní rejstřík, hospodářská soutěž, obchodní společnosti a další podnikatelské subjekty, konkurz a vyrovnání, živnostenské podnikání, obchodně závazkové vztahy, smluvní typy
  • občanské právo: občanský zákoník, věcná práva, občanské závazkové právo a smluvní typy, občanský soudní proces
  • pracovní právo: zákoník práce, zákon zaměstnanosti, odbory, kolektivní smlouvy, pracovně-právní vztahy, pracovní poměr, dohody o pracech konaných mimo pracovní poměr
  • trestní právo: hospodářské trestné činy, soustava soudů a procesní řád
  • finanční právo: rozpočtové a daňové právo, daňová soustava a druhy daní, daňový proces
  • právní rámec EU: základní vazby české legislativy a mezinárodních zákonů v oblasti firemního práva

2. Firemní management

Teoretické zázemí podnikatelských aktivit, výklad základních manažerských činností formou případových i obecných návodů, které lze aplikovat na řízení podniků různých typů - především obchodních firem.

  • pojem managementu, management 90-tých let
  • charakteristika firmy, formy a typy podniků, financování podniku, zákazník, konkurence, státní a mezinárodní vliv
  • tvorba firemní strategie, taktické a operativní plány
  • organizační struktury firem a jejich vývoj (franchising, síťové struktury...), "top"-management
  • rozhodovací proces, nalezení optimálního rozhodnutí, rizika rozhodování
  • motivace, komunikace, kontrola - vnější a vnitřní firemní komunikace, technické komunikační prostředky, účinnost kontroly
  • finanční management, finanční ukazatele a finanční plánování

3. Manažerská psychologie

  • úvod do komunikace
  • verbální a neverbální komunikace
  • transakční analýza
  • asertivita, vyjednávání, úspěšné vedení obchodního jednání
  • kreativita, techniky duševní práce, zvládání stresu - "stres management", řízení času - "time management", duševní hygiena manažera
  • teoretické zázemí - formulování profilu manažera, psychologické aspekty řídící práce
  • praktický výcvik základních manažerských dovedností, osobní rozvoj manažera

4. Účetnictví

  • právní rámec podvojného účetnictví a  účetní evidence, podstata, význam
  • základní principy účtování v podvojné soustavě, české účetní standardy
  • provázanost s ostatními zákony ( o dani z příjmů, o silniční dani, o DPH, o správě daní a poplatků, zákony o sociálním a zdravotním pojištění)
  • zákon o účetnictví (charakteristika, účetní zásady, účetní období, účetní jednotka
  • metoda účetnictví a metodické prvky (rozvaha, soustava účtů, směrná účtová osnova, podvojnost a souvztažnost, dokumentace, inventarizace, oceňování, závěrka)
  • rozvaha - formy majetku a zdroje krytí, typy rozvahy, příklady
  • účtové třídy (majetek - 0,1,2, zúčtovací vztahy - 3, kapitálové účty a dlouhodobé závazky - 4, náklady - 5, výnosy - 6)
  • uzavírání výsledovkových účtů, zjištění výsledku hospodaření
  • závěrkové a podrozvahové účty (třída 7) - účetní závěrka
  • likvidace společnosti, speciální případy účtování

5. Marketing

  • marketingový mix podniku, marketingový management a služby, podpora prodeje výrobků
  • marketingová strategie podniku, strategická situační analýza a modely, globální trh a export
  • segmentace trhu a marketingový výzkum (poptávky, spotřebitele, zákazníka, konkurence, dodavatelů, zprostředkovatelů, mikro a makrookolí)
  • propagace, propagační média, image, propagační akce a její účinnost
  • výrobková politika, životní cyklus, inovace a komercionalizace výrobku
  • cenová politika, odbytové cesty, marketingová informatika
  • mezinárodní marketing - specifika, komplexní případová studie

 

Nepovinné předměty

6. Finanční trhy

Bankovnictví, Mezinárodní finanční operace

  • banka jako instituce, bonita firmy, devizové hospodářství, konvertibilita měny
  • rizika v obchodě a bankovní instrumenty, platební a dodací podmínky (parita)
  • dokumenty v platebním styku, hotovostní platby, hladké platy (bankovní převod,...)
  • dokumentární inkasa, dokumentární akreditivy, směnky, šeky
  • bankovní záruka, úvěry, devizové úvěry
  • vybrané bankovní a finanční operace (leasing, franchising, orange juicer...)
  • devizové operace, protiobchody (junktimy, bartery, reexport, switch,....)
  • interní bankovní audit

Burzovnictví

  • základní pojmy, finanční, peněžní, kapitálový, devizový trh, cenné papíry
  • primární a sekundární trh cennými papíry, likvidita, výnos
  • druhy burz, obchodování na burze cenných papírů, makléřská činnost
  • právní úprava obchodování s cennými papíry v ČR, Pražská burza
  • mimoburzovní organizovaný obchod - RM Systém, kotace
  • úloha státního dozoru, mezinárodní burzovní operace
  • exkurze do makléřské firmy - reálná činnost obchodníka cennými papíry

7. Manažerská ekonomika

Zabývá se hospodařením firmy a ekonomickým řízením jejího dlouhodobého ekonomického rozvoje.

  • podnikatelský plán, založení firmy
  • majetková a kapitálová výstavba firmy, vlastní a cizí kapitál, rozvaha, oceňování majetku
  • výnosy, náklady, hospodářský výsledek, tržby, náklady, manažerské pojetí nákladů, nákladové funkce, nástroje řízení nákladů, zisk, ztráta
  • sdružování firem, koncentrace, fúze
  • sanace a zánik firmy, krizový vývoj
  • typologie firemních činností, výrobní činnost, nákup, prodej
  • financování firmy a úkoly finančního managementu, druhy a způsoby financování, určení výše oběžného majetku, cash flow, finanční analýza
  • investiční činnost firmy, metody hodnocení investic, investiční riziko
  • specifika vybraných typů firem: firmy se zahraniční kapitálovou účastí, výrobní a bankovní firmy, obchodní firmy a firmy cestovního ruchu, specifika drobných firem a živností

8. Personální management

Výklad základních principů personálního řízení ("management lidského zdroje") na základě skupinové účasti studentů při modelování personálního života "reálné" firmy - včetně finálního videozáznamu a vyhodnocení

  • trh práce a personální politika organizace, náplň a nositelé základních personálních činností
  • přijímací řízení zaměstnanců, kvalifikační, charakterové a jiné osobnostní ukazatele vhodného výběru zaměstnance, přijímací pohovor a jeho modelování

9. Etiketa v obchodě a podnikání

  • obecná pravidla společenského styku
  • pracovní a obchodní styk
  • telefonický styk
  • společenské podniky a příležitosti
  • organizace obchodního jednání
  • zahraniční obchodní partner
  • osobní image
  • společenské "nehody"

10. Anglický, německý, francouzský, španělský, italský, ruský jazyk

Vysokoškolský přístup k výuce odborných předmětů formou ucelených přednáškových cyklů umožňuje vytvoření jazykových tříd s optimálním zařazením studentů dle vstupní jazykové úrovně. Tento diferencovaný přístup podstatně zkvalitňuje výuku jazyků. Jazykové hodiny jsou vedeny především konverzačními metodami s využitím kvalitní studijní literatury a podpůrné techniky (audio, video) a jsou zaměřeny k překonání jazykové bariéry studentů, která je mnohdy u studentů - absolventů středních škol značná.