Postup realizace zakázkového firemního kurzu - vzdělávacího projektu na "klíč"
Fáze I: Diagnostika vzdělávacích potřeb
Cíl: Diagnostikovat okruhy a témata, které jsou v dané chvíli aktuálními potřebami (analýza stávající výkonnosti pracovníků, odhalení deficitů, identifikace potřeb).
Způsoby diagnostiky vzdělávacích potřeb:
- Pohled managementu (nadřízených pracovníků). Vnímané potřeby k tomu, aby firma a její pracovníci rozvíjeli potřebné znalosti a dovednosti v dané oblasti.
Způsob zjištění: cílený rozhovor s managementem (nadřízenými pracovníky). - Diagnostika vzdělávacích potřeb. Nezávislé šetření ve firmě - "pohled zvenčí" (odborný garant, lektor).
Způsob zjištění: rozhovory, studium příslušných firemních dokumentů, příp. pozorování. - Potřeby jednotlivých pracovníků. Subjektivní vnímání pracovníků - co je důležité pro to, aby dokázali odvádět lepší výkony.
Způsob : strukturované rozhovory, příp. krátký (anonymní) dotazník.
Fáze II: Příprava vzdělávacího programu
CÍL: připravit individuální program odpovídající potřebám vaší firmy - program s definovanými konkrétními cíli, obsahem (okruhy - tématy) vzdělávání a metodami výuky.
Příprava vzdělávacího programu zahrnuje:
- Projekt s definovanými cíli a tématy vzdělávání (teoretické poznatky, praktické dovednosti), metodami výuky, časovým harmonogramem.
- Cvičení, případové studie, simulace ad. k tréninku dovedností.
- Materiál pro účastníky obsahující základní teoretická východiska, praktické návody, prostor pro akční výuku, vlastní poznámky, výsledky cvičení.
Fáze III: Realizace firemního zakázkového projektu - školení
Cíl: co nejefektivněji předat poznatky a prostřednictvím interaktivních metod posílit či vytvořit nové dovednosti a praktické návyky.
Projekt probíhá zpravidla v několika rovinách:
- Teoretická východiska - Nezbytné teoretické zázemí k uchopení problému v souvislostech - aplikace teorie v praxi.
- Interaktivní způsob výuky - využití interaktivních výukových metod (diskuse, práce ve skupinách, řešení modelových situací, hry ad.)
- Zpětná vazba prostřednictvím videotréninků (analýza videozáznamů).
Fáze IV: Hodnocení firemního školení
Cíl: získat zpětnou vazbu o efektivitě vzdělávacího programu (přínos pro účastníky ke zlepšení pracovního výkonu; získané znalosti a dovedenosti účastníků, změna chování a postojů).
Způsoby hodnocení efektivity programu:
- dotazník (anonymní) pro účastníky,
- skupinová diskuse,
- testy znalostí (v úvodu a v závěru vzdělávacího programu),
- postojové škály (v úvodu a v závěru vzdělávacího programu),
- hodnocení nadřízenými,
- hodnocení zákazníky,
- hodnocení lektorem,
- závěrečná zpráva pro zadavatele.